Předmluva: vážení přátelé. K dnešnímu dni (3_2005) toho zase tak moc o historii mixážního stolu WSW-Siemens nevíme. Známe pouze tu historii, kterou jsme s ním zažili a snažíme se získat další informace a foto. Zejména z doby, kdy byl jako špičková technologie nasazen do zvukového studia Československé televize v Praze 6 - Na Petynce. Proto kdo byste měl jakékoliv informace (nemusíme samozřejmě všechny zveřejňovat :-)), prosíme Vás o ně. Jde nám nejen o tištěné materiály, ale samozřejmě o fotografie, ale hlavně i o osobní vzpomínky a svěděctví.
Kapitola první -
výroba v Rakousku ve firmě WSW (asi 1966):
- tak o téhle části
"života" režijního stolu WSW víme jen velmi málo.
Vpodstatě jen to, že byl vyroben. Obáváme se, že se nám ani
víc zjistit nepodaří :-( Bohužel firma Siemens, která se v
sedmdesátých letech s firmou WSW spojila, se ve svých
veřejných archivních materiálech o tomto spojení nezmiňuje
a ani neuvádí, jaké výrobní produkty převzala.
Fotografie: bohužel žádné nejsou :-(
Kapitola druhá -
dovoz do Československa - listopad 1971:
- prozatím máme jen
část informací, které je možno vyčíst zejména z dokumentace. Víme jen, že dovoz po technické
stránce (převzetí ap.) zajišťovali pan Riedl, pan Horák a
pan Virius - pracovníci Československé televize.
Fotografie: bohužel žádné nejsou :-(
Kapitola třetí -
provoz ve zvukovém studiu ČST Praha - Na Petynce 1972:
- tak opět o vlastním
provozu toho mnoho nevíme. Snad se nám podaří něco zjistit.
Fotografie: bohužel žádné nejsou :-(
Kapitola čtvrtá -
zrušení zvukového studia Na Petynce (???):
- v roce......... bylo zvukové studio na Petynce zrušeno. V
provozu byla nová budova na Kavčích horách a tak bylo
rozhodnuto, že veškerí tamní studia plně pokryjí potřeby
výroby zvukových záznamů. Nová studia byla vybavena novou
technologiií a proto byl zvukový stůl uložen ve skladu a
čekal a čekal .........
Fotografie: bohužel žádné nejsou :-(
Kapitola pátá -
převod do "soukromých rukou" :-) (???):
- ........ a čekal na nás :-). V ČST bylo rozhodnuto, že
stůl WSW již nebude nikdy nasazen a že pro ČST má cenu
šrotu. Po dohodě s technickým oddělením ČST byl projednán
jeho převod na jiný subjekt. V dobách komunistických však
nebylo možno prodat stůl přímo soukromým osobám. To
tehdejší zákony státním podnikům přímo zakazovaly a to
ani prostřednictvím bazarů. Proto bylo dohodnuto, že stůl
bude převeden na SSM. Svaz mládeže po čase naštěstí
pochopil, že samozřejmě takové zařízení není schopen ani
zprovoznit, natož provozovat a tak došlo k dohodě, že bude
prodán do soukromých rukou prostřednictvím bazaru (opět za
cenu šrotu). A tak začalo znovuzrození režijního stolu.
Fotografie: bohužel žádné nejsou :-(
Kapitola šestá -
znovuzrození poprvé:
- stůl byl převezen na vypůjčeném přívěsném vozíku
taženém vypůjčeným Moskvičem. Dva nadšenci se pustili do
rekonstrukce. Po mnoha dnech čištění, oprav, úprav a
sčítání škod bylo zjištěno, že k režijnímu stolu chybí
m.j. jedna z nejdůležitějších komponent - propojovací
párové kabelové spojky mezi hlavní chasis a pomocný rám s
jednotkami, který je umístěn pod režiním stolem. Tyto
kabelové spojky by sice bylo možno vpodstatě vyrobit, ale
velmi velmi složitě. Jednak nebylo možno sehnat původní
stejné konektory a jednak by bylo velmi složité dohledat
způsoby propojení a hlavně druhy nutných propojovacích
kabelů (symetrie, nesymetrie, silové kabely, nn kabely...).
Když se již zmínění nadšenci pomalu smiřovali s tím, že
stůl jentak nepoběží a že jim začnou bezesné noci
mapování propojek a jejich výroba, podařilo se jednomu z nich
přesvědčit příslušného pracovníka ČST, aby prohledal
ještě jednou sklad a podíval se, zdali někde tyto propojky
nejsou. Ochotný pán z ČST opravdu hledal a hledal a hledal a...
NAŠEL!!! :-)
Pak již bylo zprovoznění stolu otázkou "jedné dovolené
strávené pod stolem" a ...... stůl se rozběhl. Poslední
komponentou, kterou se nepodařilo do dnešního dne získat (a
již se bohužel nepodaří) byly fantastické kompresory, které
byly součástí stolu a pro svojí kvalitu si je ČST ponechala
k jinému režijnímu stolu. Kde je jim asi dnes konec .... :-(
Několik dochovaných fotografií: (omluvte zhoršenou kvalitu
nsacanovaných fotografií, které byly bohužel nekvalitní již
v originálu)
Foto Moskviče: :-)
...................
Kapitola sedmá -
provoz a jeho konec (???-1988-???):
- režiní stůl WSW-Siemens byl v této době umístěn v
provizorních prostorech v Praze 6 a byl používán pro výrobu
demosnímků amatérských a poloprofesionálních kapel a jako
mixážní stůl kapely, která v té době používala toto
"studio" i jako svojí pravidelnou zkušebnu.
Provoz byl postupně ukončen kolem roku 1988. ........ a stůl
byl zakonzervován a odvezen do skladu Praze - Kobylisích.
Fotografie z nahrávání: (omluvte prosíme zhoršenou kvalitu
fotografíí, které byly pořízeny z velmi nekvalitního
videozáznamu. Děkujeme za pochopení).
Kapitola osmá -
znovuzrození podruhé(2000-2003):
- ve skladu v Kobylisích vydržel několik let. Pak byl
převezen do malých prostor u Mělníka, které byly pro stůl
vybudovány. Malé zvukové pracoviště bylo doplněno o novou
techniku a počítače. To se psal rok 2000.
Pár fotografií:
Kapitola devátá -
opět převoz a uskladnění a vybudování nové retro režie (2003-2020):
- v roce 2004 byl stůl opět zabalen a převezen zpět do Prahy,
kde se mbyl součástí menšího studia v jakési retro režii,
která byla vybudována vedle běžné režie se "současnými"
komponenty.
Foto - těsně před rozebráním a uskladněním:
Kapitola desátá -
2024 - předání mixážního pultu NTM:
Přece jenom se jedná o tak starý stroj, není možné jeho
provoz udržet navždy. Ale má takovou historii, že si
zaslouží umístění v některém muzeu.
Podařilo se zjistit pár zajímavostí: například, že v době,
kdy byl instalován v Praze - Břevnově ve zvukovém studiu ČST
Na Petynce, přes něj vzniklo mnoho zajímavých nahrávek. Dle
dochovaných dokumentů a zjištěných svědectví přes něj
natáčela i Marta Kubišová jednu z prvních verzí Motlitby,
Olympic svůj Únos a další. A dokonce prý i JazzQ
legendární Pozorovatelnu...
Děkujeme NTM za jeho převzetí s jistou láskyplnou péčí. I
my jsme s ním totiž prožili mnoho krásných chvil za které
děkujeme :-)
...............................
V Praze 2024
nahoru